راهکارهای ترس از ازدواج (گاموفوبیا)

گاهی افراد به دلایل متعددی از جمله افزایش مسئولیت پذیری، مشکلات شخصیتی و یا داشتن تصورات غلط درباره ازدواج، از آن هراس دارند. در این شرایط لازم است که با اتخاذ راهکارهای مناسب و کمک گرفتن از روانشناس بتوانید شرایط را برای ازدواج خود فراهم کنید.

در ادامه بیشتر درباره علل و روش‌های درمانی ترس از ازدواج صحبت خواهیم کرد. در همین راستا بهره بردن از مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند بسیار راهگشا باشد. گاموفوبیا می‌تواند در پی هر رویداد ناگوار و ناخواسته‌ای که به ازدواج مربوط است و تصویر افراد را از ازدواج شکل می‌دهد، به وجود بیاید. این رویدادها می‌توانند مواردی از این قبیل باشند.

- طلاق والدین در کودکی

- مشاهده چالش‌ها و مشکلات بسیار والدین در زندگی مشترک

- شکست‌های عاطفی قبلی

- شنیدن اعترافات والدین در مورد اشتباهاتشان در زمینه ازدواج

ترسیدن از ازدواج و پذیرفتن مسئولیت سنگین آن می‌تواند ناشی از افسردگی فرد باشد؛ بنابراین علائم افسردگی در فرد باید بررسی شود. در این شرایط فرد ممکن است که قلبا علاقه بسیاری به ازدواج داشته باشد اما تصمیم‌گیری در این باره ترس و اضطراب زیادی را در او برانگیزد. کمبود اعتماد به نفس، تصویر تحریف شده فرد از خود و عدم اطمینان از عملکرد جنسی که همگی در شرایط افسردگی حضور دارند منجر به ترس در فرد می‌شوند.

افرادی که شخصیتی اجتنابی و یا درونگرا دارند قرار گرفتن در خانواده و روابط جدید برایشان بسیار دشوار است و بهداشت جسمی و روانی آنان را تهدید خواهد کرد. این افراد همواره می‌ترسند که دیگران به آنان بی توجهی کرده و محبتی دریافت نکنند از همین رو ازدواج کردن استرس و اضطراب را در آنها ایجادمی‌کند.
ترسیدن زنان از ازدواج با ترسیدن مردان از ازدواج متفاوت است.

بطور کلی علائم اصلی که در مردان و زنان بروز پیدا می‌کند شامل موارد زیر است. توجه داشته باشید که ممکن است فردی تمامی این علائم را داشته باشد و فردی دیگر تنها تعدادی از آن را تجربه کند.

- ترس بسیار شدید و غیرمنطقی از ازدواج، به صورتی که حتی فکر کردن در مورد ازدواج یا مشاهده ازدواج دیگران نیز می‌تواند شروع کننده این ترس باشد.

- اجتناب کامل از ازدواج یا هر رویداد و بحث مربوط به آن

- تجربه احساس خشم، حملات اضطراب یا پانیک هنگام فکر کردن یا بحث کردن در مورد ازدواج

- درک این مسأله که ترس غیرمنطقی است و با این حال ناتوانی در کنترل این ترس

- عزت نفس پایین

- تجربه علائم جسمی نظیر افزایش ضربان قلب، مشکلاتی در تنفس، حالت تهوع، سرگیجه، تعریق و ...

روش درمان ترس از ازدواج

گاموفوبیا با استفاده از روش‌های مختلف روان‌ درمانی قابل درمان است. روش‌های درمانی موفقیت‌آمیز در کاهش این ترس موارد زیر را دربر می‌گیرد.

1- درمان شناختی-رفتاری

درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی در درمان این مشکل محسوب می‌شود. گاموفوبیا می‌تواند با خاطرات و تجارب ناگوار در ارتباط باشد. درمانگر در این‌باره با درمانجو وارد گفت وگو و مشاوره می‌شود و تلاش می‌کند که افکار منفی مرتبط با ازدواج او را استخراج کند. در واقع فرد مبتلا به گاموفوبیا افکار و تصاویر منفی از ازدواج دارد. درمانگر با استفاده از گفت وگوی سالم و همچنین تکنیک‌های درمانی این افکار را با افکار و تصاویری مثبت جایگزین می‌کند.

2- مواجهه درمانی

مواجهه درمانی یکی دیگر از درمان‌های موفقیت‌آمیز برای گاموفوبیا محسوب می‌شود. در مواجهه درمانی، درمانگر بیمار را با شرایطی مشابه با ازدواج رو به رومی کند یا بحثی جدی در مورد ازدواج ترتیب می‌دهد. در عین حال درمانگر به فرد کمک می‌کند تا بتواند آرامش خود را در طول جلسات حفظ کند و ریلکس باقی بماند. در طی انجام مواجهه‌های منظم درمانجو به تدریج به شرایط مرتبط با ازدواج عادت می‌کند و این توانایی را به دست می‌آورد که اضطراب ناشی از افکار مربوط به ازدواج را راحت‌تر تحمل کند.

3- خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی از فاکتورهای مهم در کل فرایند درمان است. در خانواده درمانی درمانگر با سایر اعضای خانواده کار می‌کند و آگاهی آن‌ها را از ترس فرد در مورد ازدواج بالا می‌برد. در واقع برگزاری جلسات درمانی به همراه خانواده حمایت و انگیزه مناسبی از طریق خانواده برای تسریع روند درمان فرد فراهم می‌کند. این مسأله می‌تواند کلیت روند درمان راتحت تاثیرقراردهد.

 چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

این ترس می‌تواند به موقعیتی جدی تبدیل شود و فرد را به شدت منزوی کند. فرد مبتلا به گاموفوبیا از ازدواج می‌ترسد اما نسبت به آن بی‌علاقه نیست. این ترس می‌تواند به شدت به روابط عاطفی فرد آسیب بزند و در مقابل انگیزه های ازدواج او قرار بگیرد. در برخی از شرایط مراجعه به یک متخصص روانشناس ضرورت پیدا می‌کند. این شرایط زمانی است که علائم مربوط به گاموفوبیا بیش از 6 ماه ادامه یابد و در کیفیت زندگی شخصی فرد اختلال ایجاد کند.
کمک کند تا در کنار کاهش ترس، بهترین انتخاب را برای زندگی مشترک داشته باشید.