خانواده ی همسر ونحوه ی برخورد درست با آنها

بزرگترین مشکلی که زوجین را در زندگی با خانواده همسر اذیت میکند، دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی است. زوجهایی که با خانواده همسر زیر یک سقف زندگی میکنند ممکن است احساس کنند که حریم خصوصی ندارند و نمیتوانند از مرزهایشان محافظت کنند.

اشتباهات در برخورد با خانواده همسر

اولین اشتباه در این شرایط این است که احترام بین طرفین از بین برود و وارد مشاجره با خانواده همسرتان شوید. در این صورت ممکن است از ارزش شما کاسته شود و مورد بی احترامی نیز قرار بگیرید. اشتباه بعدی این است که از کارهای خانواده به همسرتان شکایت کنید و او را مقصر بدانید. اینکه از همسرتان بخواهید بین شما و خانوادهاش قرار بگیرد کار درستی نیست و او را در شرایط سختی قرار میدهید و چه بسا با این خواسته ارزش شما پیش همسرتان پایین بیاید و در زندگی شخصیتان نیز دچار مشکل شوید. بهتر است این قبیل مسائل را از همان ابتدا با مشاور متخصص درمیان بگذارید.

حفظ زندگی مشترک و کمک مشاوره خانواده

حفظ زندگی مشترک موفق هدف شماست. اختلاف در زندگی زناشویی در همه جای دنیا و در تمام زندگیها وجود دارد ولی آن چیزی که مشکلی را تبدیل به بحران می کند عدم مهارت در حل آن مشکل است. برای جلوگیری از مشکلات بزرگ در طول زندگی با خانواده همسرتان بهتر است از نکات زیر آگاهی داشته باشید. مشکلات حاد زندگی را میتوان با کمک مشاوره خانواده متخصص تشخیص داد و به راه حل رسید.

فامیل شوهر را خوب بشناسید


سعی کنید از آداب و رسوم و فرهنگ خانواده همسرتان شناخت پیدا کنید. در بسیاری از مواقع مشکلات به دلیل اختلافات فرهنگی بسیار کوچک به وجود می آیند. با شناخت فرهنگ حاکم بر خانواده میتوانید خودتان را با آنها هماهنگ کنید و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید. ممکن است در این حالت میزان وابستگی به خانواده بعد از ازدواج افزایش یابد. این مسأله را بطور صمیمانه با روانشناس خانواده مطرح کنید و راهی برای ایجاد تعادل بیابید.

حفظ احترام واجب است

مهمترین چیزی که خانواده و بزرگترها انتظار دارند حفظ احترام است. اگر خانواده همسرتان چیزی از شما می‌خواهند که مایل به انجام آن نیستید لزومی ندارد آن را به اجبار انجام دهید و یا با مشاجره کردن عدم رضایت خود را نشان دهید. می‌توانید با احترام خواسته آن‌ها را رد کنید. حتی در بسیاری از مواقع، خانواده فقط به دنبال تایید و احترام شما هستند و پس از تایید گرفتن دیگر کاری با شما نخواهند داشت. همچنین اگر شما با احترام با خانواده همسرتان برخورد کنید، علاقه همسرتان نیز به شما بیشتر می‌شود.

دیدگاه‌تان را عوض کنید

همه‌ انسان‌ها نقاط ضعف و قوت دارند. اگر بدون قضاوت و تعصب نگاه کنید حتما یک نقطه مثبت در زندگی با خانواده همسرتان پیدا می‌کنید. همچنین آنها مسلما به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند و خوبی‌هایی نیز دارند. با این تغییر نگرش، برخورد شما نیز با خانواده همسرتان تغییر می‌کند و مسلم است که در صورت برخورد خوب، آنها نیز با شما بهتر برخورد می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از دعواهایی که ممکن است میان شما و همسرتان به خاطر خانواده صورت گیرد با این تغییر نگرش به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد .

حفظ اطلاعات خصوصی

در عین حال که شما موظف هستید به خانواده احترام بگذارید باید حد و مرزهایی نیز برای خودتان مشخص کنید. لزومی ندارد در صحبت‌هایتان تمامی اطلاعات روزمره و خصوصی زندگیتان را فاش کنید. گفتن این اطلاعات، زمینه را برای دخالت‌های بیجای خانواده در زندگیتان ایجاد می‌کند. همه این موارد را می‌توانید با مشاور متخصصی که صمیمانه به حرف‌های شما گوش می‌کند مطرح کنید و به راه‌حل عملی برسید.
در صورتی که شما بعد از ازدواج بخواهید با خانواده همسر خود زندگی کنید با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوید که بهداشت جسمی و روانی شما را تهدید خواهد کرد. درست است که به مرور زمان این مشکلات ممکن است کاهش پیدا کند اما آسیب‌هایی که در همان دوران ابتدایی تجربه می‌کنید در بلند مدت بروز خواهد کرد. به همین خاطر ارتباط شما با مشاور و روانشناس در حوزه خانواده نقش بسیاری در سلامت روان شما خواهد داشت. بهترین مشاور خانواده با ارائه راهکارهای مختلف و اصول کلی در کنار بررسی همه جانبه شرایط، به شما در بهبود ارتباط و کاهش مشکلات هنگام زندگی با خانواده همسر کمک خواهد کرد.

بین خانواده خود و همسرتان جبهه بندی نکنید.

هنگامی که همسرتان نسبت به کمک‌های مالی شما حساس می‌شود به جای صحبت‌های جانبدارانه گفت‌وگو را به زمانی که هردوی شما در آرامش هستید، موکول کنید.


هنگام گفت‌وگو بگذارید همسرتان نیازهای خود را آزادانه با شما در میان بگذارید.

در مورد کمک‌های مالی به خانواده همسرتان به طور شفاف با همسر خود صحبت کنید. پنهان کاری می‌تواند منجر به افزایش حساسیت‌ها و بالا گرفتن هرچه بیشتر مشکلات میان شما و خانواده‌تان شود.اگر زن بتواند درک درستی از شرایط داشته باشد و برخوردی مناسب نماید حتی در شرایطی که همسر تعهدات خود را انجام نمی‌دهد نیز می‌تواند وضعیت را به نفع خود تغییر دهد. برای مثال خانمی در قبال وجهی که همسرش به خانواده اش می‌داد مخالفت کرده و با غر زدن و دعوا تلاش کرد تا به حق خود برسد، در چنین شرایطی مرد برای آرام کردن جو خانه با او موافقت می‌کند اما کمک‌های خود را به صورت مخفیانه به خانواده می‌رساند. اما دیری نگذشت که خانم از طریقی متوجه این مسئله شد و علاوه بر مشکلات قبلی، بی‌اعتمادی نسبت به همسر در خانم شکل گرفت.با همسرتان بدون موضع گیری گفت‌وگو کنید ونیازهای خود را با او در میان بگذارید. 
تلاش کنید تا علل کمک‌ مالی شوهر به خانواده اش را دریابید و با احساسات او در این زمینه همدلی کنید. 
به جای بدگویی از خانواده همسر در مقابل شوهرتان بر مشکلات زندگی خود تمرکز کنید و برای رفع مشکلات مالی زندگی خود به کمک شوهرتان آن‌ها را اولویت بندی کنید. 
اگر احساس می‌کنید که کمک مالی شوهر به خانواده اش افراطی است و ریشه در مشکلات شخصیتی در همسرتان یا خانواده او دارد به جای بحث و درگیری از یک مشاور خانواده آنلاین یا حضوری کمک بگیرید.